מבוא לספר ביטוח סיעוד בישראל
ביטוח סיעודי הינו מהביטוחים המורכבים יותר המחייבים הסבר מעמיק. ביטוח סיעודי הינו גם מהביטוחים הנתבעים ביותר ולכן היה צורך בכתיבת ספר המתמצת את החומר הרלבנטי לגבי ביטוח סיעודי בישראל ומהם מטרותיו של ספר ביטוח סיעוד בישראל. מטרתו העיקרית של ספר זה לשמש מורה נבוכים בסבך החוקים, התקנות, הביטוחים, הזכויות, הטפסים והגורמים המטפלים בתחום הטיפול הסיעודי.
הספר הזה מיועד גם לאותם אנשים החווים את הנסיון המר של בן משפחה סיעודי או רואים את האפשרות הזו מעבר לפינה, וגם לאותם אנשים המבינים את חשיבות הכיסוי הביטוחי למקרה סיעוד ומעוניינים לרכוש פוליסה סיעודית שתתאים לצורכיהם. כיצד לבחור, למי לפנות, מה היתרונות והחסרונות בכל חלופה מוצעת, והאם אפשר להימנע ככל האפשר מטעויות העלולות לעלות ביוקר רב. כהמטרה בספר זה היא להתייחס בפשטות ובבהירות למכלול הנושאים הקשורים הן בעריכת פוליסה סיעודית חדשה והן בטיפול ותביעה בפוליסה סיעודית קיימת.
מניסיון ממושך בתביעות סיעודיות יש באפשרותי להעיד כי המצב הסיעודי הנו מצב משברי קשה. ברוב התביעות בהן טיפלתי פגשתי לראשונה את ילדי המבוטחים שביקשו בשלב הראשון לקבל מידע: מה עושים? למי פונים? אילו טפסים ממלאים? ממי רשאים לתבוע עזרה? על איזה סכום מבוטחים הוריהם? מהי העלות בפועל של טיפול סיעודי? האם יוכלו להמשיך בטיפול סיעודי ביתי, או האם יאלצו להעביר את ההורה למוסד סיעודי? לאילו רופאים לפנות? לאילו מטפלים? האם יאלצו להחליף מקום מגורים? מה בנוגע למוסדות הסיעודיים? האם יש מוסדות המתמחים בבעיות הוריהם? (דמנציה, אלצהיימר, סכרת, פצעי לחץ), האם ניתן להעביר את ההורה הבריא לדיור מוגן ואת ההורה הסיעודי למחלקה סיעודית באותו בית דיור מוגן? מהי העלות הכרוכה בכך? כיצד לטפל בהעסקתו של עובד זר? ועוד.
אני נאלץ להסביר לעתים לילדים של חולים סיעודיים כי עליהם להשלים תשלום נוסף למימון טיפול סיעודי הולם להוריהם.סוגיה זו אינה פשוטה כלל, ורצוי להתמודד עמה לפני קרות המקרה הסיעודי.
תכנון מראש בסוגיית ביטוח סיעודי
הסיפור הקצר דלהלן אירע במשרדי והוא ממחיש את חשיבות התכנון מראש בסוגיית הביטוח הסיעודי וזאת בכדי שאבות לא יפלו נטל על בניהם וכדי שהעלות הגבוהה הכרוכה בטיפול סיעודי לא תיפול כמעמסה על משפחה שלמה. ומכאן לסיפור…
באחד מימי אוגוסט התייצב במשרדי א. י. גבר בן שישים וחמש. (אציין כי במהלך הספר אסקור מקרי תביעה נוספים, ובמקרים אלו לא אנקוב בשמות, אלא בראשי התיבות של השם בלבד).
א.י. הסתייע במקל הליכה ומסתבר שעבר כריתה חלקית של הרגל עקב סכרת, גם המזגן במשרדי לא הצליח לעצור את מפלי הזיעה שעל פניו שאותם ניגב בשתי ממחטות שונות, הוא היה שמן מאוד והתנשם בכבדות.
"אבא שלי מבוטח אצלך", פתח ואמר.
"ומי זה אבא שלך?" שאלתי.
"ד.י.", ענה א.י. ושאל אם אפשר לעשן במשרד.
"אני לא מעודד את זה", אמרתי, "אבל אם זה עושה לך את זה אפשר לעשן במרפסת בחוץ ואני אבדוק בינתיים".
בדקתי. לד.י. היה ביטוח סיעודי שערכתי עבורו כשהיה בן שבעים ושתיים. מתוך התבוננות בהצעת הביטוח הוגדר ד.י. כמורה לפסנתר וגר בהרצליה, כעת הוא בן 85 ואינו יכול לתפקד בכוחות עצמו בפעולות ביתיות פשוטות. ולכן הגיע אליי בנו שהבין שאם לא יינתן לאביו סיוע כספי, יצטרך להוציא כסף מכיסו לטיפול באביו החולה.
ד.י. ובנו א.י. אינם היחידים במצב זה, ישנם עשרות אלפי "ילדים" בני 60+ לאבות או אמהות בני 80+ הנתקלים לראשונה בחייהם במצב בו הם צריכים לדאוג להוריהם ולא להפך. ברוב התביעות בהן אני עוסק ובהן מטפל משרדי מטפלים אותם "ילדים" בני 60-50. יש מקרים שבהם את כל נושא הטופסולוגיה והתיאומים לוקחים על עצמם הנכדים. נתקלתי במקרה אחד שבו התייצב במשרדי פנסיונר חביב שהציג עצמו כבוגר מחלקת התביעות של ביטוח לאומי ועתה הוא עובד בתור מתאם בין משפחה ששכרה את שירותיו לבין כל הגורמים אותם צריך לתבוע.
לאחר שסיים לעשן ביקש א.י. לדעת את כל הפרטים בקשר לביטוח הסיעודי של אביו.
ד.י. היה אדם מסודר שדאג לבטח את עצמו ואת אשתו בביטוח סיעודי בפיצוי חודשי של 7500 ש"ח לתקופת פיצוי לכל החיים, הסברתי ל – א.י. את כל הפרוצדורה, למי יפנה, איזה טופס ימלא, ומהם השלבים השונים להשלמת התביעה, ובנוכחותו וידאתי שרופא מטעם חברת הביטוח יגיע אל אביו לבדיקה ראשונית.
"אפשר להצטרף לביטוח כזה?" שאל.
בתגובה לשאלתי לגבי מצב בריאותו, החל א.י.לגולל בפניי את עברו הרפואי שכלל, סכרת מגיל 40 כריתה חלקית של רגל שמאל, הזרקות אינסולין יומיות, שומנים גבוהים בדם ולחץ דם גבוה, המאוזן ע"י עישון של קופסה ליום.
"מצטער", אמרתי לו, "הגעת אליי מאוחר מדי".
אחת ממטרותיי בספר זה היא למנוע מצב בו יהיה מבטח או סוכן שיאמר: "מצטער, הגעתם אליי מאוחר מדי".